Az n ltal vett - esetleg lopott - gpjrmû a szocialista ipar cscstermke, de ezrt krjk ne keseredjen el! Meg mielõtt nkezvel nylna a konnektorba, elrulunk nhny kzhaszn informcit errõl az autrl. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemeteskontner s valamivel nagyobb, mint egy bernthegyi kutya lve. Alakjra jellemzõ az gynevezett "cseppforma" ,mert cseppet sem hasonlt a korszerû, kedvezõ lgellenlls nyugati modellekre. E htrny kikszblsre a gyr elltta ezt a modellt klnfle extrkkal. Az egyik legfontosabb extrbl mindjrt ngy darab is van. Ez a kerk ( mivel a kerk ltalban kerek s ettõl a Polski Fiat 126 kerekei sem trnek el lnyegesen, ezrt a kerk rszletesebb ismertetstõl most eltekintnk ) A msik fontos extra a karosszria, melyet a gyr egyszerre kt sznben is lefest. Jellemzõ prostsok: piros-rozsda ; srga-rozsda ; fehr-rozsda. A harmadik fontos extra a motor, amely a gpjrmû hts rszben foglalja el majdnem a teljes autt. Most ismerkedjnk meg kzelebbrõl is a gpjrmûvel ! Miutn felismertk, hogy kis Polskival van dolgunk, trjnk r a beszlls knyes mûveletre.Ha nincs nlunk a kulcs, jobb hjn a kocsit htunkra vve htizskknt hasznlhatjuk. Ha nlunk van a kulcs, keressnk egy kis lyukat az aut jobb oldaln. Miutn kinyitottuk a tanksapkt s ott nem tudtunk beszllni, keressnk egy msik lyukat kiss elõrbb... Hrr! Ez az! Most nyissuk ki az ajtt s ljnk be! Figyelem: ha trtnetesen 47 cm-nl szlesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni fogja a sebessgvlt, de ha kb. 120 cm szelesek vagyunk, szrjuk ki az elsõ lseket, bal kzzel kormnyozzunk, jobb kzzel knykljnk ki az aut jobb oldaln s a lbunk kztt vltsunk sebessget! De taln trjnk vissza a beszllshoz: A gpjrmû egy rtelmisgi, csont s bõr csaldanyra lett mretezve, ezrt ha mi lve elrjk a kosrlabdapalnkot s be akarunk szllni, elõtte felttlenl keressnk fel egy biztost irodt! Ha sikeresen beszlltunk a bal elsõ lsre, a kvetkezõkre kell figyelni: - amibe a fejnket vertk, az a tetõ - amibe a trdnket vertk, az a kormny - az oldalunkat nyom sebessgvltrl mr szltunk Prbljuk mozdtani a lbfejnket! Ha nem megy, akkor beszorult a lbunk a pedlok al. Emeljk ki onnan! A gpkocsiban hrom pedl tallhat, gy mint fej, tor s potroh. Mindez lengyell kuplung, gz s fk sznak hangzik. Hasznljuk mi is ez utbbit! Most a kulcsot dugjuk a kormny - amibe a trdnket vertk - oldaln lvõ lyukba, amely feltûnõen hasonlt az ajtn ill. a tanksapkn lvõ lyukhoz. ( Ha egy nagy kulcstart miatt a kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni, azonnal szlljunk ki s tegyk vissza a le vett tanksapkt a helyre!!! ) Most fordtsuk el a kulcsot! Meglepõ csendet fogunk hallani...Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyjts. Ahhoz, hogy beindtsuk az autt, kotorsszunk jobb keznkkel az ls mellett! Itt hrom kart tallunk; kt kicsit s egy nagyot. Hzzuk meg a bal oldali kicsit, aztn lepõdjnk meg! Megint nem trtnt semmi. Persze, mert a szivatt hztuk meg. A kis Polski ugyanis szivatval indul! Most meghzhatjuk a msik kis kart is.Gyengbb idegzetû autsoknl bevett szoks, hogy ezutn megijednek s messzire szaladnak, aztn hnapokig krltatjk magukat egy tvoli szanatriumban. Kszljnk fel hat egy megrz lmnyre! Jobb esetben beindul az aut. Rosszabb esetben felrobban. Tegyk fel, hogy beindul! Az az enyhe rngs, ami a fejnket az egyik ablaktl a msikig dobalja, meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gzt adunk, a hang egy Forma-l-es aut hangjval vetekedik s rezhetjk magunk alatt a 24 lerõ tombolst. Taln induljunk el ! vatoskodni felesleges, a gyr ezt az autt elltta kiprgsgtlval is, melyet a kznyelv nemes egyszerûsggel csak 24 lerõnek nevez. gy az autnk tlagos tviszonyok mellett sem koptatja indulsnl a gumijait.Pr mter megttele utn tartsunk fkprbt! Attl nem kell flnnk, hogy kireplnk a szlvdõn keresztl, de azrt tapasztalni fogjuk a ngy darab dobfk hatst. Ha ilyenkor kiablst hallunk, azonnal lljunk meg s cibljuk ki a gyalogost a kocsi all ! Megfigyelõk szerint ktfle gyalogos ltezik: gyors s halott. De mivel a halott gyalogos a legritkbb esetben kiabl, valamint a gyors gyalogos csak a legritkbb esetben kerl kocsi al, ezrt levonhatjuk a kvetkeztetst, hogy az autnk olyan gyors, hogy nincs az a gyors gyalogos, aki el tudna meneklni ellnk.
Nhny sz a Polski Fiat 126 menettulajdonsgairl:
Ez a gpkocsi gyengn alulkormnyzott, ami annyit jelent, hogy ha tl gyorsan megynk be egy kanyarba, felborulunk, a kormny flttnk lesz, gy alulrl kell kormnyoznunk. ( Rosszabb esetben alulrl szagoljuk az ibolyt. ) A gpjrmû llrajttal - nagy gzads, hirtelen kuplungkiengeds - llva marad. Ezrt mindig menetkzben rajtoljunk ! Ha esetleg mgis sikerl az llrajt s ettõl a mellettnk ll autnak le replnek a rendszmtblai, felttlenl gyanakodjunk arra, hogy rossz autba szlltunk be!
A kis Polski nevû egyszerû gp hasznlata:
Ismerkedjnk meg kzelebbrõl a kocsi belsõ tervel. Mar tudjuk hol van a kormny, a szivat s az indtkar. Az oldalunkat nyom sebessgvltt ltalban sebessgvltsra hasznljak, ritkbban klnbzõ szexulis hajlamok levezetõ eszkzeknt. Mi most csak az elsõ esettel foglalkozunk, mivel a msik eset nagyfok autdidaktizmust kvetel. Induljunk el az autval! A sebessgvltt ehhez nyomjuk balra fel. J! Most miutn levertk a tkrt, a sebessgvlt karjt kiciblhatjuk a tetõkrpitbl. Tegyk vissza a helyre s induljunk el meg egyszer. Ha most sem menne minden simn, taln nyomjuk be bal lbunkkal a kuplungot. ( Nyalkt nyert az a Polski tulajdonos, aki elõzõleg ki tudta rngatni a lbt a kuplungpedl all. A djat majd postzzuk. ) A gzads nvelsvel fokozatosan engedjk ki a kuplungot. Ez az! ... Most szlljunk ki s tegynk az elõttnk ll aut szlvdõjre bettlapot ! Ezttal krltekintõbben jrjunk el ! Aki oxignmaszkot vett fel a nagy gyorsulstl ltrejvõ lgritkuls kikszblsre, az nyugodtan leveheti mr most. Ha sikerlt - ezek utn vgre - elindulnunk, megtettk az elsõ lepst afel, hogy szilaj paripnkat ( kis Polski ) a magunk uralma al hajtsuk. Vltsunk sebessget, ha a motor zajtl mar kitrtek az ablakaink. Hasznljuk ismt a kuplungot vlts kzben. A kettes sebessgi fokozat az egyes alatt van. ( Aki most szt szedte a sebessgvltt vagy a kocsi al nzett a kettes sebessgi fokozatot az egyes alatt keresve, srgõsen kldje vissza a nyalkt ! ) Talljuk meg a harmadikad s a negyediket. Ha igaz, most kb. 80-al robogunk az utcn ( esetleg szomoran lnk egy roncs mellett az rokban ). Semmi baj, olvassunk tovbb! A Polski Fiat 126 vgsebessgt empirikus kpletek alapjn hatroztak meg, teht hitelesek. pp ezrt ne prbljuk ki !( E kziknyv rja sajt gpjrmûvn megprblta tlszrnyalni ezt a borzalmasan nagy vgsebessgt s tanulsgul kzre is adja: "kb. 90 km/h sebessgnl replt le a csomagtart fedele, kb. 110-nl vett rzkeny bcst tõlem a homlokfal s a visszapillant tkr, gy 125 krl mondott cstrtkt az ablaktrlõ, mikzben egy szlvdõre kenõdtt hangyszsnt prbltam eltvoltani vele. 147 km/h sebessgnl trtek ki az ablakok s tpte le a kocsiszekrnyt a huzat. 160 krl replt el a flem mellett egy laprugkteg s 180-nal esett le a jobb hts kerekem. ltalban ilyenkor gondol arra elõszr az ember, hogy meg kellene llnia. Nlam a gondolatot tett kvette: rleptem a fkre.Ettõl kormnnyal a kezemben berepltem az t mellett bksen legelszõ brnyok kz." a szerk. ) lljunk meg most mi is... A fkezs mûvelete: eltrõen a korszerûtlen kisautktl a kis Polski ktkrs fkrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy ktszer kell rlepni a fkre, hogy egyszer fogjon. Az tletes tervezõk a fkpedlt magasabbra helyeztek a gzpedlnl, ezrt lbunkat nem tudjuk kzvetlenl tcssztatni a gzrl a fkre. A gazrl elõszr fel kell emelni fggõleges skban pr centire ahhoz, hogy fkezni tudjunk. Ennek elõnyei: - E mozdulat sorn vgig tudjuk gondolni, hogy tnyleg fkezni akarunk-e vagy csak testmozgst hajtunk vgezni - Ha felemeljk a lbunkat, beverjk a kormnyba, gy az elernyed s szinte rzuhan a fkre, amitõl hatsosabban tudunk fkezni ( A kellemetlensgek elkerlse vgett e mûvelet utn keznkkel trljuk le a szlvdõbe vert orrunk ltal okozott vrfoltokat! ) Miutn meglltunk, nzznk krl, mi minden tlalhat meg az erõgpnkben. A kormnyoszlopon tallhat baloldalt kt nylvny, jobb oldalt pedig egy. ( Gyengbbek kedvrt: a nylvnynak se a nylhoz, se a vnyhoz nincs semmi kze ) A bal oldali karok (nylvnyok): als - vilgitsvezerlõ kar felsõ - indexkapcsol kar kirly- sz - A jobb oldali kar: ablaktrlõ. Nevhez hûen ablakot lehet trlni vele, de jl hasznlhat mg fsûnek, bllrksnek, cipõre tapadt szennyezõdsek levakarshoz, nehzfejû idegenek tarts tlegelshez, valamint kisebb krokodilok szjnak kitmasztshoz. ( Sajnos szlvdõre tapadt hangyszsn ellen nem hatsos ellenszer. ) Kln figyelmet rdemel a bellrõl llthat visszapillanttkr. Ezen gy llthatunk, hogy letekerjk az ablakot s kinyjtott bal keznkkel a tkrt knyelmesen elrve tetszs szerint mozgatjuk a kvnt irnyba.
A Polski Fiat 126 gyermekbetegsgei:
1. Gyakran csfoljak. Pl.: Nyuszibusz, Badogbugyi, Egrkamion, stb. 2. Bukkannl klnfle problmkat okozhat: a; Nem bukkan! Ezt kivlthatja a tlzott meredeksgû bukkan, esetleg a bukkan teljes hinya. b; A bukkan utn a bent lk szmnak megfelelõen kerek ppok vlnak lthatv a tetõn. Ha a kerek ppok mellett hosszks is lthat lesz, akkor valsznûleg kutya is tartzkodott az autban. 3. A csomagtart nagysga konvergl a nullhoz. Vigasztaldjunk azzal a tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartjba az utastrbõl is be tudunk nylni, felfoghatjuk gy is a dolgot, hogy ennek az autnak van a vilgon a legnagyobb kesztyûtartja. 4. Gyors kanyarodskor a temrdek lerõ miatt kitr az aut htulja. Ilyenkor ltalban a kocsi eleje viszont betr(ki). 5. Ugyancsak kanyarodskor fordul elõ, hogy gyorsan kell tekernnk a kormnyt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettnk lõ utasunk arca nyolc napon tl gygyul alakvltozsokat szenved. Tancsoljuk, hogy ilyen esetben elõzõleg tegynk a fejre buksisakot s adjunk a kezbe mentõladat. ( Figyelem! A De Luxe modellben mar gyrilag bent lgnak a buksisakok. )
sszegzs:
A Polski Fiat 126 univerzlis vrosi kisaut, mert egyarnt mûkdik eredeti s lopott alkatrszekkel is. A varosban kivlan tud parkolni, csak arra kell vigyzni, hogy leengedett ablakokkal ne hagyjuk magara, mert postaldnak nzik s beledobljak a leveleket! |